SEO – Onpage

Onpage Sökmotoroptimering?

Onpage SEO – Grunden för en god sökmotoroptimering och sökordsoptimering via främst Google. Kontakta oss för en SEO analys. Vi är en SEO Byrå. Välkommen!

När man pratar om Onpage SEO syftar man till det som finns din hemsida, det som du mer eller mindre har 100% kontroll över. Innehållet, texter, laddningshastighet(frontend), intern länkning, metatexter och så vidare. För den bästa laddningshastigheten gäller det även att servern din hemsida ligger hos är väl optimerad.

Hemsidan kan vara hur bra som helst tekniskt sätt, men med bristande servermiljö/webbhotell kan allt vara förgäves – viktigt att ha i åtanke när du planerar vilket webbhotell du ska välja. Om du vill maximera möjligheten för bättre ranking i sökmotorerna rekommenderar vi dig att inte välja det billigaste alternativet.

Det är inte alltid sant men oftast gäller – du får vad du betalar för.

Nedan presenterar vi lite olika begrepp och övrig information som hör till Onpage SEO som du kan läsa efter eget intresse.

Vill du att vi gör en kostnadsfri nulägesanalys och kommer med förbättringsförslag?

Gratis analys hemsida.
Offpage SEO

Innehållet är utan tvekan det viktigaste när det kommer till Onpage SEO och vinner också i längden, men det är också viktigt att hemsidan är användarvänlig så att besökare enkelt kan ta till sig innehållet.

Med tanke på att innehållet är så viktigt är det lämpligt att först göra en sökordsanalys. Det betyder då att vi får en bra struktur när det gäller innehållet och sökorden vilket därefter underlättar arbetet med sökordsoptimering och sökmotoroptimering.

Att bygga en hemsida och skriva innehåll som får en användare att stanna kvar på hemsidan kan också räknas in i Onpage SEO och det syftar egentligen till att innehållet är väl strukturerat och enkelt att ta sig genom. Bilder och andra effekter kan öka nyfikenheten och få användaren att stanna kvar längre.

Google vet väl inte hur länge mina besökare stannar kvar?

Vi vet inte med säkerhet via vilka kanaler Google samlar in information, men en sak är säker, när Google Analytics används kan trafiken ge en positiv såväl som negativ effekt.

Viktigt är då att försöka få så många riktiga unika besökare som möjligt att stanna kvar så länge som möjligt på hemsidan – det är två viktiga parametrar bland många andra som har en påverkan på rankingen.

Google Analytics är ett gratis verktyg som Google levererar i avsikt att kunna spåra hur mycket trafik du får till din hemsida, vilka enheter som används samt från vilka kanaler besöken kommer ifrån. Vi har inga bevis för att Google Analytics skulle kunna påverka din hemsidas ranking i Google sök, men vi kan vara ganska säkra på att Google samlar in och använder datan de får från användarna som besöker din hemsida i avsikt att avgöra hur relevant din hemsida är för dess besökare.

Om majoriteten av dina besökare lämnar din sida inom exempelvis 5 sekunder (även kallat bounce rate) kan det då vara en direkt nackdel att ha Google Analytics integrerat. Samtidigt kan det motsatta vara sant, det vill säga att dina besökare stannar kvar längre på din sida än hos dina konkurrenter – då kan du få en positiv effekt av det.

Därför är egentligen inte bara innehållet det viktigaste, utan mer innehållet hand i hand med hur det presenteras. Det finns många olika tekniker som kan användas i avsikt att hålla kvar intresset hos besökaren så att denne stannar kvar så länge som möjligt.

En hög bounce rate innebär att många besökare till din hemsida lämnar den kort efter att de har anlänt. Det är alltså något negativt – en låg bounce rate är att föredra och det går att uppnå genom att ha en proffsig, användarvänlig och snabb hemsida med intressant och givande innehåll.

Användarupplevelse eller User Experience innefattar hur väl din hemsida interagerar med användaren. Några exempel på dålig UX är att ha fler än tre olika färger, störande effekter, ej mobilanpassad eller responsiv, för stor text (eller för liten text), svårlästa textfonter, en meny som är svårnavigerad och så vidare – listan kan göras hur lång som helst.

Idag finns det system som tillåter nästan vem som helst att ”skapa” en hemsida, med bara några få musklick, men kunskaper inom UX/UI är inget som ligger naturligt hos människor. Du kanske tycker att din produkt ser proffsig ut när du har klickat klart med musen men faktum är att det sällan är sant för dina användare.

En H1-tagg är en HTML-tagg som bör utgöra själva sidans röda tråd, vad innehållet kommer att handla om – handlar innehållet om BMW så bör rubriken vara just BMW. Den bör också innehålla den/de fraser ni vill att sidan ska synas för i Google sök. ”Lagom” längd på titeln är exempelvis 1-5 ord.

Endast en H1-tagg per undersida!

De övriga taggarna H2-H6 kan med fördel användas flera gånger på en och samma sida men Google kommer inte lägga lika stor vikt vid dessa.

Det är viktigt att se över dessa och kontrollera så att de används på rätt ställe och på rätt sätt.

Sitemap eller Sidkarta är oftast en XML-fil bestående av sidhierarkin för hemsidan.

Den används för att ”underlätta” för sökbottar (program som läser av innehållet på din hemsida).

Om sitemapen är korrekt skapad kan den hjälpa sökmotorer såsom Google att snabbare indexera din hemsida så att den blir sökbar.

Alt attribut är ett attribut som kan definieras för bilder på din hemsida – den används av sökmotorer för att avgöra vad bilden visar. En sökrobot kan inte se vad bilden visar eller vilken känsla den ska förmedla gentemot en mänsklig besökare.

Det ursprungliga syftet med alt-attributet var för att blinda människor som använde en skärmläsare skulle få information om vad som fanns på sidan.

Texten som läggs in i alt-attributet visas också om bilden inte kan laddas in och presenteras hos klienten.

En generell riktlinje är att skriva ALT-texten som om du skulle förklara för en blind person vad bilden visar.

Metatexter är sådan text som inte syns för användaren när denne besöker din hemsida men de används flitigt av sökmotorerna och dess sökresultat. Med metatexter kan vi ”bestämma” vilken text som skall synas när någon hittar dig och ditt företag vid sök på exempelvis Google.

Metatexten är de rader som förekommer under rubriken vid Google sök – det finns tio sökresultat på varje sida vid Google sök och varje resultat har en rubrik samt metatext.

Finns ingen metatext, kommer sökmotorerna att ta den text de anser vara relevant. Samma sak gäller om du försöker ange en metatext som inte är relevant för övrigt innehåll på sidan.

Metatexter är också viktigt sett till hur du lockar en besökare att klicka sig vidare till just din hemsida. Här går det att strategiskt skriva en metatext som lockar till klick.

Pagespeed eller sidhastighet syftar till hur snabbt din hemsida läses in hos klienten/webbläsaren som din besökare använder. En långsam sida bojkottas ofta av besökarna och kan upplevas som oerhört frustrerande och oproffsig.

Visste du att snabbheten eller ”pagespeed” på din hemsida är en avgörande faktor för hur bra ranking du får hos Google?

Om hemsidan är enkel och egentligen inte behöver någon avancerad funktionalitet men ändå är långsam, ja då tyder det på brister hos den person som tog fram produkten eller på servermiljön där din hemsida är placerad.

Intern länkning är precis som det låter, länkar som leder till andra undersidor på din hemsida. Du kanske har en startsida med en länk som skickar användaren vidare till undersidan ”Om oss” – det är en intern länk.

Precis som du kanske misstänker så är även intern länkning en viktig faktor som kan avgöra vilken ranking du får hos sökmotorerna. Nu menar vi inte att du ska ha en massa interna länkar på din hemsida utan det handlar mer om att ha en ”bra” intern länkning.

Det är inte alltid nödvändigt att ha intern länkning men om du exempelvis har en undersida som behandlar flera områden brett och du samtidigt har flera undersidor som var för sig behandlar respektive område lite mer utförligt kan det vara lämpligt att länka till de olika undersidorna från sidan som behandlar områdena brett och översiktligt. Detta gör också att Google ser länkarna som relevanta – det kommer från en relevant källa.

Om en sida beskriver ”tomater” och du länkar därifrån till en sida som behandlar ”bilar” är det inte en jättebra intern länk. Däremot om innehållet på sidan handlar om ”Tomater och tomatsås” och du länkar till en sida som beskriver ”tomatsås” lite mer utförligt så kan det anses vara en bra länk.

Att utföra en intern länkning som gör så att användaren kommer åt allt innehåll oavsett vilken undersida de befinner sig på kan också vara en bra intern länkning.

Försök föreställa dig en bra intern länkning som en röd tråd som går mellan olika undersidor.