SEO – Offpage
Offpage Sökmotoroptimering?
Offpage SEO syftar egentligen till, precis som du kanske misstänker – allt som händer utanför din hemsida som påverkar dina positioner hos sökmotorerna.
Om du tänker dig att du och din främsta konkurrent fäktas om positionerna i Google sök och ni har exakt samma innehåll och samma förutsättningar onpage. Nu föreställer vi oss alltså två exakt likadana hemsidor med identiskt innehåll som inte resulterar i krockar sett ur Googles perspektiv – detta är dock inte i verkligheten förekommande.
Vad är det då som avgör vem av er som ska synas först i sökresultatet på Google?
En av rankingfaktorerna är bakåtlänkar. En bakåtlänk innebär helt enkelt att någon länkar till din hemsida från deras hemsida. Så låt oss säga att ni även har samma antal länkar och från samma källor? Vad är det då som avgör vem som ”vinner” av er två?
Trafik/klick till din hemsida. Om du har högre trafik (organisk trafik) till din hemsida och allt annat är precis likadant, ja då kommer du ranka högre – om du inte får en högre bounce rate vill säga, eller att trafiken till din konkurrent är mer ”relevant” – i de lägen när Google kan avgöra var användaren befinner sig rent geografiskt.
Vi kan fortsätta ner i ett oändligt ”rabbithole” men någonstans måste det ta slut, eller?
Vill du att vi gör en kostnadsfri nulägesanalys och kommer med förbättringsförslag?
Kvalitet före kvantitet!
Det kan ge en bättre effekt av att ha en relevant bakåtlänk som kommer från en ”betrodd” källa än att ha 1000 irrelevanta länkar från mindre betrodda hemsidor – i Googles ögon.
En bra sak att förhålla sig till är att bakåtlänkar bör ske på ett naturligt sätt.
Google vill inte att någon ska kunna manipulera sökresultaten och angående detta så har de vissa policys de själva går ut med. Läs mer om hur de ser på länksystem som, föga förvånat, många fortfarande håller på med Länksystem.
Läs mer om deras policies och riktlinjer, Riktlinjer Google.
Går du runt med tankarna att bakåtlänkar kommer att få upp dina positioner på Google sök bör du alltså tänka ett steg längre än så för att inte riskera att bli straffad – det vill säga att Google inför manuella åtgärder mot din synlighet.
Förr var det ganska vanligt med strategin ”Länka till mig så länkar jag till dig”, men det bör vi alltså skippa nu för tiden. Googles algoritmer blir bara mer och mer sofistikerade och deras främsta mål är att visa så relevanta sökresultat som möjligt för dess användare.
Med all fakta på bordet och med försiktiga löpande åtgärder som implementeras går det att lyckas utan att riskera att bli straffad. Försök inte förhålla dig till tänket ”Jag behöver ta fram bakåtlänkar som ser naturliga ut”, tänk i stället ”Jag behöver bakåtlänkar som ÄR naturliga”.
Här går Onpage och Offpage hand i hand!
Har du ett bra och aktuellt innehåll som ger mervärde till dina besökare kommer du få naturliga bakåtlänkar till din hemsida med tiden, vilket egentligen är det säkraste sättet att jobba på.
Hör av dig till oss så kan vi ta fram en strategisk plan för hur vi bör förhålla oss just i ditt fall.
Det kanske inte är så förvånande att trafik till din hemsida är viktigt, men lika viktigt är det att besökarna stannar kvar på din hemsida. Har du redan bra positioner på Google med sökfraser som många söker på så kommer du få mer trafik till hemsidan.
Om din hemsida är bristande och besökarna lämnar den snabbt, kommer det ge impulser till Google att din hemsida inte alls är så relevant, vilket kan resultera i att du sjunker och tappar dina höga positioner.
Social Media ger dig inte nödvändigtvis någon bakåtlänk men däremot kan de olika medierna driva en hel del trafik till din hemsida och samtidigt stärka ditt varumärke.
Kanske besöker någon person din hemsida via exempelvis ditt företags Facebooksida och tycker att din hemsida levererar över förväntan. Då är det inte så svårt att föreställa sig att nästa gång de letar efter dig och ditt företag så kanske de helt enkelt ”Googlar” sig fram till din hemsida – detta kan då ge en positiv effekt.
Om vi jämför två hemsidor med snarlikt innehåll, det vill säga att de levererar BRA och relevant innehåll som ger mervärde till besökaren, då kan åldern på domännamnet vara en betydande faktor – det är helt enkelt mer etablerat och betrott i Googles ögon.
Dessutom, om hemsidan är bra så har de antagligen fått fler naturliga och relevanta bakåtlänkar till sig, som ytterligare stärker positionerna – hand i hand med att ett etablerat företag får fler sökningar till sig och därmed mer trafik.
Det är oftast mycket svårare att få en bra synlighet för ett helt nytt domännamn, men har du lite is i magen samtidigt som du fortsätter att leverera kvalitet kommer du med tiden få bättre synlighet.
Google My Business är främst för den lokala marknaden och kan hjälpa dig att öka din synlighet när någon söker efter dina tjänster eller produkter i ditt närområde.
Om dina konkurrenter visas före dig betyder det att Google anser dem vara mer relevanta för deras besökare än dig och ditt företag. Här kan en bra konfigurerad Google My Business-profil samt recensioner hjälpa dig framåt.
Recensioner är viktigt!
Potentiella kunder undersöker mer än vi tror och utan recensioner är det mycket svårare för dig att bygga upp ett förtroende gentemot nya potentiella kunder.
Med många och bra recensioner kan du dessutom få bättre synlighet både för de lokala sökningarna där Google My Business visar ditt företag, men också i de organiska sökresultaten.
Försök införa en policy där du frågar din kund om de kan tänka sig att lämna en recension för att hjälpa dig – det kommer att hjälpa dig framåt.
Organiska klick är de klick som sker direkt via sökmotorerna.
När resultaten visas efter en sökning, via exempelvis Google, och när ett klick på något av resultaten sker, räknas det alltså som ett organiskt klick.
Många organiska klick är bra men det är lika viktigt att besökaren inte lämnar hemsidan kort efter att de anlänt då det ger impulser till Google att ditt innehåll inte alls var relevant för just den här besökaren.
Om 99% av de organiska klicken resulterar i en hög Bounce Rate, det vill säga att de lämnar din hemsida kort efter att de anlänt till den så kan det alltså påverka dina positioner negativt.
Här kommer titeln och metatexten på hemsidan in som mycket relevanta faktorer. Om det trixas för mycket med metatexten i ett försök att leda klick till din hemsida måste du försöka se till att det som ledde till ett klick baserat på din metatext faktiskt levererar det mervärde/innehåll som besökaren förväntade sig.
Det går inte att göra alla besökare nöjda, men målet är att tackla majoriteten av besökarna på lämpligt sätt.
Google hade inte fungerat om besökarna inte hittade det de sökte efter – tänk på det!