Digital marknadsföring

Digital marknadsföring är idag ett brett område och det finns många olika kanaler, men alla dessa fungerar inte för alla företag. Hur tar du då reda på vilka kanaler som är mest lämpliga att satsa på? Nedan anges några frågeställningar som kan hjälpa på vägen.

  • Vilka typer av tjänster eller produkter vill du förmedla?
  • Hur mycket är du redo att satsa på marknadsföring?
  • Vad är målet med din marknadsföring?
  • Vill du stärka ditt varumärke långsiktigt – Branding?
  • Behöver du omedelbart få in nya kunder?

Digital marknadsföring – Vägen till nya kunder.

Start » Tjänster » Digital marknadsföring

Google Ads

För omedelbar exponering, där dina potentiella kunder letar efter tjänster eller produkter du erbjuder, kan annonsering via Google Ads vara till hjälp. Att sätta upp ett eget konto kräver inga direkta förkunskaper, men att sätta upp och konfigurera det på ett sätt som blir både kostnadseffektivt samtidigt som det leder till fler affärer kräver betydligt mer.

Du kan använda oss till att helt eller delvis konfigurera upp ditt konto, vi hjälper dig med det du behöver hjälp med helt enkelt. Marknadsföring är dock något alla företagare behöver ha koll på så vi rekommenderar dig att investera lite tid till att förstå hur Google Ads fungerar.

Skapa konto här

Google Ads

Facebook, LinkedIn

Annonsering via Facebook och Linkedin skiljer sig en hel del gentemot annonsering via Google, dessutom så skiljer sig målgruppen markant mellan Facebook och Linkedin.

Sättet att exponera dig i båda dessa kanaler är snarlika, driver du B2B (Business To Business) är troligtvis Linkedin mer passande medans B2C lämpar sig bättre via Facebook. Det går såklart att kombinera båda dessa kanaler men det gäller att du vet var de flesta av dina potentiella kunder befinner sig.

Det som är speciellt bra med annonsering den här vägen är att du kan välja demografin på ett enkelt sätt, det vill säga vilka personer, baserat på deras ålder, intressen, kön etc. som ska se dina annonser.

Facebook
Linkedin

Övrig social media

Det finns fler digitala kanaler att marknadsföra sig på.

Om du har bestämt dig för att börja med digital annonsering men är osäker på vilka kanaler som kommer fungera bäst för just dig och dina produkter eller tjänster är du välkommen att höra av dig till oss.

Vi kan då baserat på din situation komma med förslag och förklaringar på varför du bör välja den ena kanalen framför den andra.

E-post och SMS

Är tiden för nyhetsbrev förbi?

Nej, inte direkt då det fortfarande går att få in en hel del leads den vägen. En avgörande faktor är hur unik din tjänst eller produkt faktiskt är, och unikitet i kombination med något som tillfredsställer ett behov kan träffa helt rätt. Om det du erbjuder däremot inte är unikt kommer ditt mejl sannolikt bara att vara ett överflödigt mejl i mottagarens inkorg.

Kan utskick via SMS vara en framkomlig väg? Ja, Ett SMS noteras i högre grad av den som tar emot meddelandet så därför kan det vara en bra strategi. Kombineras mejl och SMS kan det bli en relativt framgångsrik annonseringsform.

Om du driver ett B2B företag kan vi med fördel hjälpa dig att skicka ut SMS till en vald grupp företag i avsikt att generera fler leads.

Läs mer om SMS

En proffsig hemsida

Det primära målet med digital marknadsföring är oftast att leda potentiella kunder till din hemsida.

Här gör många misstaget att lägga stora resurser på den digitala marknadsföringen samtidigt som kvaliteten på hemsidan trillar bort från marknadsföringsbudgeten. Ju bättre hemsida du har desto högre konvertering kan du nå, det som vi ofta kallar för ROI – Return On Investment.

Med en proffsig hemsida menar vi en hemsida som riktar in sig mot rätt målgrupp och byggs på ett sätt som konverterar ett besök till en riktig kund. Här gäller det att besitta kunskaper både inom teknik samt användarvänlighet – UX/UI.

Hemsida

Google My Business

Google My Business som är kopplad till Google Maps är en mycket viktig kanal för sökningar på den lokala marknaden och sökresultaten presenteras under kartan där de tre första platserna visas. Det går då att klicka sig vidare för att se ytterligare sökresultat, men att de tre första platserna är mycket viktiga råder det inget tvivel om.

Vid sökningar med sökfraser, utan att ort anges, visas de företag i sökresultaten som är de mest relevanta beroende på olika parametrar så som avstånd och popularitet för platsen där personen som gör sökningen befinner sig.

Google My Business