Google Ads
Om ditt företag behöver en omedelbar digital synlighet via exempelvis Google kan Google Ads vara aktuellt – vi hjälper dig och ditt företag. Välkommen!
Om det är viktigt att synas högt upp i resultaten organiskt så är annonsering via Google en given medspelare. Google Ads (tidigare Google Adwords) kan hjälpa dig och ditt företag att nå ut med dina produkter och/eller tjänster med omedelbar exponering till skillnad från de organiska sökresultaten som kan ta lång tid att få upp till vettiga positioner.
Nedan går vi lite kortfattat igenom vad det innebär samt hur det fungerar att annonsera via Google. Kontakta oss om du är nyfiken på hur Google Ads kan hjälpa dig – vi går då genom vad som kan passa för just ditt företag.
Det är dock inte säkert att Google Ads är den mest lukrativa lösningen för dig och ditt företag.
Kostnad per klick
Det är endast när någon klickar på din annons som det kostar pengar.
Kostnaden per klick skiljer sig beroende på hur hög konkurrens som råder för den/de sökfraser du vill exponera dig för, vilken budstrategi som används och andra faktorer. Om du exempelvis driver ett byggföretag i Malmö och vill få in fler kunder via digital marknadsföring kan en fras såsom byggföretag malmö vara passande. Det betyder att om någon googlar på frasen/fraserna du vill exponera dig för, så kan din annons dyka upp.
Det kan aldrig ticka iväg mer pengar än du är beredd att betala. För varje kampanj (som det kallas) ställer du in en högsta dagsbudget och när den är slut visas inte dina annonser längre. Ibland kan den dagliga budgeten bli något högre än den inställda och ibland lägre, men den totala kostnaden överskrider aldrig den dagliga inställda budgeten multiplicerat med antal dagar för innevarande månad.
Exponering
Under ditt konto för Google Ads skapas dina Google Ads kampanjer.
Varje kampanj kan ha en eller flera annonsgrupper och varje annonsgrupp kan ha en eller flera annonser. Beroende på hur du vill exponera dig kan kontot sättas upp på lite olika sätt. En bra sak att veta är hur du begränsar kampanjerna mot ett givet mål.
Kampanjen låter dig begränsa exponeringen inom ett givet geografiskt område samt dagsbudget. Annonsgrupperna inom kampanjen låter dig begränsa för vilka sökfraser annonserna skall visas för och annonserna i sig låter dig välja hur dina annonser skall se ut samt vilken måladress de ska ha (den webbadress som annonsen leder till).
Fler kunder med Google Ads
Negativa sökord
Det går att ställa in sökfraser på fyra olika sätt.
Vi börjar med den så kallade ”breda” typen. Om vi tar exemplet med byggföretaget igen och vi antar att ditt arbetsområde är Malmö, då behöver du inte ha specifika fraser såsom ”snickare Malmö” eftersom att kampanjen redan är begränsad till det geografiska området.
Då kan det istället vara bättre att använda en bred fras som gör dina annonser synliga för fraser där ditt sökord ingår. Ditt breda sökord kan exempelvis då vara byggfirma men en sökning på ”en seriös bygfirma” (ja, även felstavningar) kan leda till att din annons visas.
Däremot kanske du inte vill att potentiellt dyra klick ska komma från någon som söker arbete hos ett byggföretag.
Här kommer de negativa sökorden in. En negativ sökfras kan då vara ”söka jobb” eller ”arbeta” etc. Det kanske inte låter som någon betydelsefull faktor men faktum är att om du begränsar exponeringen på ett korrekt sätt leder det till fler riktiga kunder, till en lägre kostnad.
Budgivning Google Ads
Det finns många olika budgivningsstrategier via Google Ads som passar olika bra beroende på flera faktorer.
Den vanligaste budstrategin att börja med är ”Maximera Klick”, vilket gör att Google försöker optimera så att du får så många klick som möjligt till den dagsbudget/månadsbudget du har valt för de sökord och områden du valt att marknadsföra dig inom. För att optimera ditt annonskonto och få bästa möjliga resultat är det essentiellt att sätta upp konverteringsspårning. Konverteringsspårning är till för att spåra vad annonseringen leder till. Kanske har du några formulär på din webbplats som du vill ställa in konverteringsspårning på eller andra spårningar som är relevanta för just ditt företag.
Tidigare var det normalt att börja med budstrategin ”Maximera Klick” för att samla in minst 30 konverteringar innan det är dags att gå vidare till en bättre/mer effektiv budstrategi, exempelvis ”Maximera konverteringar” eller ”Maximera konverteringsvärde”, men i dagsläget har redan Google så mycket data att det i princip går att börja med en mer effektiv budstrategi direkt.
Det finns många fler budstrategier men olika budstrategier fungerar olika bra beroende på vad ditt mål med annonseringen är samt vilken bransch det handlar om.
Det är viktigt att noggrant välja en budgivningsstrategi som är anpassad efter dina mål och budget.
Låt oss bistå dig
Det är relativt enkelt att sätta upp ett konto via Google Ads och det kan vara värt att sätta sig in i hur de fundamentala bitarna fungerar. Även om du kanske vill leja bort hela hanteringen av annonseringen till någon tredje part – exempelvis oss – rekommenderar vi att du lägger lite tid på att försöka förstå detta område.
Det bästa är om du själv skapar ett konto via Google Ads och därefter vid behov öppnar upp åtkomst till oss så att vi kan ställa in ditt konto på ett optimalt sätt. Därefter kan du antingen ta bort vår åtkomst eller låta oss ha kvar den om du framöver vill anlita oss, om behov finns.
Beroende på hur mycket hjälp du vill ha och vilken strategi som behövs, för just dig och ditt företag, skiljer sig våra priser något. Att sätta upp ett baskonto med en till tre konfigurerade kampanjer, två till sex annonsgrupper och minst en annons per annonsgrupp, kan vi göra till en kostnad om 5000 kr. Då sätter vi även upp konverteringsspårning så att du kan se vad din annonsering leder till, samt som en otroligt viktig del för optimeringen av ditt annonskonto.
Vi tar även fram förslag på sökfraser som passar ditt företag och de mål du har. Det är viktigt att välja sökfraser som med störst sannolikhet används av personer som letar efter produkter eller tjänster just du erbjuder.
Löpande optimering
När dina Googleannonser rullar på är det lämpligt att löpande optimera annonskontot med målet att få fler potentiella kunder inom rätt segment till en lägre kostnad per konvertering. Vi kan hjälpa till med den löpande optimeringen av ditt annonskonto utan någon bindningstid. Ju högre budget du kör desto mer bör du satsa på optimeringen av ditt annonskonto.
Det är lämpligt att börja med en lägre annonsbudget i början och försiktigt öka för att på så sätt spara budgeten före det att annonskontot är väl optimerat. Lämplig start kan exempelvis vara annonser för 5000 kr första månaden, då kommer ditt företag även att få en annonsåterbäring på 4000 kr då vi är Google Partner.
Vid löpande optimering rekommenderar vi hur många timmar som krävs månad till månad, men du väljer såklart själv hur mycket tid du vill att vi lägger ner på optimeringen.
Varje månad sammanställer vi en resultatrapport som visar vad din annonsering har lett till, samtidigt som vi kommer med löpande rekommendationer på åtgärder vi kan göra för att ytterligare stärka din annonsering och sänka kostnaden per förvärv.