Google My Business

Google My Business som är kopplad till Google Maps är en mycket viktig kanal för sökningar på den lokala marknaden.

Klicka här för att se hur vår profil ser ut när en sökning görs på vårt företagsnamn – Webbpoolen.
I dator syns då profilen till höger om de organiska sökresultaten.

Sökresultaten, när du söker på en sökfras med hög trafik via Google, presenteras under kartan – Google Maps – där de tre första platserna visas. Det går då att klicka sig vidare för att se ytterligare sökresultat, men att de tre första platserna är mycket viktiga råder det inget tvivel om. På kartan ovan de tre sökresultaten finns även ditt företags plats angivet med en röd nål.

Klicka här för att se ett exempel på hur det ser ut när du söker efter en flyttfirma i Kinna.

Google My Business visar så mycket mer än bara dina företagsuppgifter, de visar även tjänster, aktuella erbjudanden som du regelbundet kan lägga ut och så vidare.

Viktigt är att hela tiden få besökaren att fortsätta till din hemsida.

Ett bra sätt är då att regelbundet lägga ut inlägg på din hemsida. Därefter kan du lägga ut den inledande delen av inlägget på Google My Business med en knapp för att klicka sig vidare till inlägget på hemsidan. Då hamnar besökaren på din hemsida där hela inlägget ligger och du får då samtidigt ett besök på din hemsida vilket är viktigt.

Även att lägga ut produkter på profilen är ett bra sätt att driva trafik till din hemsida samtidigt som du visar upp produkten på mer än ett ställe, vilket ökar möjligheten till att en potentiell kund hittar dig, dina produkter samt ditt företag.

Alla olika kanaler som Google, Facebook, YouTube och så vidare bör driva trafiken till hemsidan då hemsidan är den plats som ska stärkas, vilken du äger och har kontrollen över.

Start » Tjänster » Digital marknadsföring » Google My Business

Hur används Google My Business vid sökningar

Om du gör en sökning via Google efter en tjänst eller en produkt så kommer oftast tre alternativ att dyka upp om det handlar om en sökfras som många personer söker med – Google Ads betalannonser, Google My Business sökresultat samt Google organiska sökresultat som då visas längre ner.

Vid sökningar med sökfraser, utan att ort anges, visas i Google My Business de företag i sökresultaten som är de mest relevanta beroende på olika parametrar så som avstånd och popularitet för platsen där personen som gör sökningen befinner sig.

Om du exempelvis söker på frasen flyttfirma och befinner dig i Göteborg när du gör sökningen kommer lokala flyttfirmor i Göteborg att visas i sökresultaten. Söker du istället med frasen flyttfirma Borås samtidigt som du befinner dig i Göteborg kommer flyttfirmor i Borås att dyka upp i sökresultaten.

I det första fallet beror utfallet på att Google kan spåra dig till den plats du befinner dig.

Går det att påverka ditt företags position vid olika sökningar?

Ja, det går att påverka ditt företags placering genom att du anger rätt företagsinformation så som rätt kategori för ditt företag, exempelvis byggfirma. Därtill är det viktigt att göra profilen fullständig med relevant text, tjänster, foton, logga, företagets öppettider, telefonnummer, länk till hemsida och så vidare.

Det är också viktigt att hela tiden samla in recensioner från dina kunder samt att regelbundet, varje vecka, lägga ut inlägg på profilen. Profilen bör alltså hela tiden vara uppdaterad och aktiv.

Betyg/recensioner

Betyg eller kundrecensioner är som nämnts viktiga för ditt företags synlighet via Google My Business, både direkt och indirekt. Precis som vid besök på en hemsida är det viktigt att få besökaren att stanna kvar på profilen för att relevansen ska bibehållas eller öka. Det är också viktigt att besökaren klickar sig vidare till din hemsida.

Enligt Google påverkar positionerna organiskt och på Google My Business varandra även om de uttrycker sig lite luddigt. Bra positioner organiskt kan hjälpa till med positionerna på Google My Business och tvärt om.

Vi denna knapp kan du se hur det ser ut på den plats där recensioner skrivs och vill du samtidigt lämna en recension om oss på Webbpoolen är du välkommen att göra det.

Recension Google My Business

Vi kan hjälpa dig att skapa din Google My Business profil

Om du inte har tid eller möjlighet att sätta upp en egen profil hjälper vi gärna dig med den. Vi har satt upp många profiler och det är viktigt att den blir rätt vilket påverkar företagets synlighet.

Att sätta upp en profil med rätt företagsuppgifter som företagskategori, serviceområden, öppettider, telefonnummer, länk till hemsida, tjänster, en enkel företagspresentation samt ett inlägg kostar 1495 kr. Vill du att vi lägger in produkter så tillkommer kostnad för det.

Kontakta oss gärna så hjälper vi dig!