Facebook annonsering

Facebook – annonsering via Facebook

Först och främst behöver ditt företag en företagsprofil hos Facebook.

En företagsprofil skapas lämpligen från din privata Facebook-profil vilket underlättar hanteringen av företagsprofilen. Att skapa en företagsprofil är ganska lätt men känner du att du vill ha hjälp med det så står vi gärna till tjänst.

Det passar dock inte alla företag att bedriva marknadsföring via Facebook, det kan dock alltid stärka ditt varumärke. Att marknadsföra sig i syftet att stärka ditt varumärke kommer att kosta pengar!

Annonsering via Facebook fungerar bäst om du har en produkt eller en tjänst som kan leda till spontanköp, eller om många Facebookanvändare kan tänkas vara intresserade.

En annan viktig sak att tänka på är att Facebook främst passar för BTC (Business To Customer). Om du främst är ute efter företag så kan Linkedin passa dig bättre.

Det som är bra med Facebook är att det fortfarande är relativt billigt att marknadsföra sig där och förutom att du kan styra din marknadsföringsbudget så kan du också styra vilken typ av personer som skall se dina annonser.

Utforma din annons

Det räcker inte bara att sätta igång en annonsering rätt upp och ner och tro att den ska bli framgångsrik. Annonsen behöver väcka intresse och ge någon form av mervärde. En ”KÖP NU” knapp är kanske inte rätt väg att gå men det kan fungera om du har en extremt unik produkt eller tjänst som tillfredsställer ett existerande problem eller ett behov.

Om du har många konkurrenter gäller det sannolikt att göra något som de inte gör – kanske är det dags att ge något gratis?

Exponering

Du vet förmodligen vilka dina potentiella kunder är.

Du kanske till och med har en viss typ av kund som lutar mer åt att välja dig som leverantör av antingen tjänster eller produkter.

Med annonsering via Facebook kan du välja vilken typ av personer du vill nå, deras ålder, deras kön, var de bor samt hur många du vill rikta dig emot. Innan annonseringen startar presenteras det antal exponeringar du beräknas få med en given budget.

Facebook eller Google?

En kort, ej fullständig, jämförelse mellan annonsering via Facebook och Google Ads

(Kan förhoppningsvis ge en liten vägledning)

Välj Google Ads – exempel:

För besökare som just nu har ett behov
För besökare som just nu är beredda att ganska omgående köpa din eller din konkurrents produkt eller tjänst
När du har ett konkurrenskraftigt pris
Oftare har du i förväg bättre kontroll över förväntat utfall via Google Ads jämfört med på Facebook
Google shopping (vid bra priser) och Dynamic Search Ads (många produkter) – för e-handlare
Lite lättare att få positiv effekt än med annonsering via Facebook
Det är lättare att ställa in sökorden på Google än att ställa in målgruppen på Facebook

Välj Facebook – exempel:

Om du måste utbilda eller väcka ett intresse för din produkt/tjänst
Om du har en liknande okänd produkt som en känd produkt
Om du har en bra produkt eller tjänst men behovet är okänt
Produkter som kan leda till impulsköp
Söker folk att anställa

Vad kostar det?

Om du anlitar oss till din hjälp tar vi ett arvode från 1500 kr för att sätta igång din annonsering via Facebook. Vill du att vi gör en djupare analys och presenterar hur du bör marknadsföra dig effektivast lämnar vi offert på det.

När allt är klappat och klart och annonseringen ska ta fart bestämmer du själv hur mycket du skall spendera.

Tror du att annonsering via Facebook passar dig?

Du kan sätta upp ett Facebook-konto helt själv och kicka igång din marknadsföring men om du känner att du inte har tid eller har 100% koll på hur du effektivt marknadsför dig och ditt företag så bistår vi mer än gärna med den hjälpen.

Vi kan skriva texter som säljer och även ta fram digitalt material som engagerar och attraherar.
Hör gärna av dig till oss!