Logotyp
Det finns nog väldigt få som inte vet vad en logotyp är för något men för att vara lite ödmjuk så är det alltså ett grafiskt varumärke eller symbol. Ibland är logotypen sammansatt med själva företagsnamnet och en ikon/bild som ska ge någon form av känsla för den som ser den.
En logotyp kan ge ett företag en identitet.
När vi producerar hemsidor och jobbar med logotyper som innehåller färger kommer oftast hemsidans färger att anpassa sig efter logotypen – för att ge ett bra helhetsintryck.
Behöver jag en logotyp?
Ja, det behöver du om du vill stärka ditt varumärke och för att få folk att känna igen dig. Kikar vi på logotyper bakom stora koncerner så har de spenderat så mycket i marknadsföring att nästan alla vet vad det är för företag och vad de erbjuder bara av att se deras logotyp.
Bruket av logotyper är en företeelse som sträcker sig långt tillbaka i tiden där exempelvis sigill och symboler kan räknas till de tidigaste formerna av logotyper, tusentals år tillbaka i tiden – as far as we know.
Vi kan ta fram en logotyp från 1500 kr men vill du ha en mer avancerad logotyp eller om du vill få den vektoriserad kostar det mer än så.
Vektoriserad logotyp
En vektoriserad logotyp är en logotyp som, oavsett storlek på pixelyta den skall presenteras på, inte kommer att förlora i kvalitet. En sådan logotyp är vad vi rekommenderar alla företag att satsa på för då behöver du bara ta fram logotypen en gång och kan därefter använda den på alla möjliga sätt, med bibehållen skarp kvalitet, oavsett om den så skall presenteras på en hemsida, din företagsbil eller kanske på en stor reklamskylt.
Om du dock vet att du bara ska använda din logotyp på din hemsida och därmed vet exakt vilken pixelstorlek den ska se skarp ut för så räcker det faktiskt med en enkel logotyp. Det finns dessutom så kallade logotypbuilders som tillåter dig att enkelt skapa en logotyp via webbläsaren.
Om jag inte blir nöjd?
Förändringar
Om du inte blir nöjd med det första förslaget vi tar fram fortsätter vi att jobba tills dess du känner dig nöjd. Vi tar inte illa vid oss om du totalt skulle såga vårt förslag, vi föredrar att du gör det om det är så du känner.
Det viktigaste är att slutresultatet blir precis så som du har tänkt dig.
Förslag på hur den bör utformas?
En logotyp måste inte vara avancerad, ju enklare den är desto bättre är det egentligen, men den måste på något sätt reflektera vad ditt företag står för.
Vi älskar abstrakta logotyper, det får personer att tänka samtidigt som chansen troligtvis är större att de lägger den på minnet.
Teoretiskt sett skulle vi kunna utforma en logotyp med upp till tre olika färger men vi rekommenderar max två färger.